tirsdag 25. juli 2017

Male lister uten maskering

Norges ledende innen handel med bo- og byggevarer. Et kvalitetssett fra pigment med variable størrelser. Alle som har malt hjemmet vet at taping tar lang tid. Derfor er det en god grunn til å lære seg å male på frihånd.


Når du skal male vegger, fotlister og lister rundt dører og vinduer, er det ofte enklest å male listene først. Det er nemlig lettere å dekke de glatte listene med maskeringsteip, enn det er å dekke veggene. Det er også enklere å fjerne teipen fra blank maling uten at malingen følger med. Jeg tok på meg jobben med å male entre i den nye leiligheten. Trodde jeg hadde god kontroll på dette da jeg har malt vegger før.


Problemet med denne jobben, noe jeg innså i etterkant er at taket ikke har lister. Jeg la opp maskeringsteip, men fra taket og ned. Noe jeg fant ut i etterkant var ikke særlig lurt.


Disse er utmerket når du skal male inntil lister og vegger, samt ved maling av vinduer og sprosser, forklarer Westman. Med skrå pensel kan du male tett opp mot hjørner og vinkler, uten å endre håndens vinkel. Maskering med maskeringsteip er effektivt – og tidkrevende. Jeg mener altså ikke i nytt hus men male på nytt, når listene er på plass.


Med god maskering er det ikke så vanskelig å få dette pent. Egentlig skjønner jeg ikke problemet med å male rundt viduer uten å dekke til. Du MÅ selvfølgelig ikke fjerne lister , men resultatet kan jo bli mye penere om du gjør det. Slipper søl, maskering , og for min del går selve malejobben raskere når jeg ikke må ta så mange hensyn.


Overflater som ikke skal males, beskyttes med maskeringstape. Ta bort tapen med det samme du er ferdig med å male , slik at den ikke fester seg til underlaget. Eller gjør som proffene – bruk skråpensel inn mot kanter og spar ut malingen (presisjonsmal forsiktig inn mot kanten) – i stedet for å bruke masse tid på å maskere med tape. Har brukt sånn utsparingsrulle eller hva det heter med stort hell.


Jeg er helt funksjonshemmet når det kommer til å male frihånd og maskering gir meg bare sånn passe resultat. Så lange man ikke får maling på rullene eller på plasten så er utsparingsrullen helt fantastisk. Gir vel 4-5mm med takmaling ned på veggen. Masker: Masker rundt listene før du begynner å male. Bruk riktig maskeringstape som lar seg fjerne uten å skade underlaget om du skal maskere mot tapet.


Grunning: For best mulig sluttresultat bør sparkelen grunnes slik at du unngår glansskjolder. Merk at umalte lister kan få fiberreisning etter grunning. Dette må slipes vekk. Det på tide å male om dette rommet. Selv om veggene er rene og uten merker må de vaskes grundig med mikrofibermopp, spikerhull må sparkles og glatte vegger bør slipes slik at malingen sitter.


Legg ut dekkpapp for å unngå malingsøl på gulvet. Reserver ditt Hotell i Male online. Her får du rådene slik at irritasjonen blir minst mulig. Jotun anbefaler imidlertid Lady Supreme Finish når du skal male møbler.


Kalkmaling tåler varme godt og kan til og med brukes på peis. Skal du male både vegg og tak i et rom, må du alltid starte med taket. Etter taket males veggene, mens innendørs treverk som lister , paneler og karmer males til slutt. Sørg for å male vått-i-vått, dvs.


Han forteller at han ofte møter kunder som har ventet flere år med å liste huset eller leiligheten ferdig. Huset fungerer uten lister. Og etter hvert ser du nesten ikke selv at de mangler. Men et hus som mangler lister vil se uferdig ut.


Når listene er på plass vil eiendommen fremstå helt annerledes og langt mer presentabel, sier han. Du skal aldri begynne å male i et hjørne. Sett heller penselen 5-meter fra hjørnet og mal inn, ellers kan du ende opp med for mye maling inne i hjørnet. Det finnes egne skråpensler for å male hjørner.


Her finner du beskrivelser på hvordan du kan male inne. Sommeren er en fin tid å pusse opp innvendig på, spesielt om du skal male. Varmere temperatur gjør at malingen tørker fortere enn på vinteren, og samtidig kan du la vinduene stå på vidt gap og lufte godt ut uten å fryse halvt i hjel.


Men ikke la det fine været friste deg til å være litt rask med malingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg