mandag 13. august 2018

Erteblomster i krukke

Nordens største nettbutikk for hjeminnredning. Shop online til gode priser. Få inspirasjon til hjemmet - sjekk ut våre siste interiørnyheter! Stort dekorsortiment.


Dekorer med detaljer fra Jotex. Dyrk erteblomster Mormors favoritt.

I dag er det jeg som har tatt over denne sysselen og jeg har god hjelp av mine små troll. De plukker bukett på bukett med blomster som pryder vårt hjem med både farger og duft. Jeg sådde erteblomster i en krukke på terrassen i vår. Etter sommerferien er det derfor lurt å gå over med haukeblikk for å se etter belger som har begynt å utvikle seg.


Får planten lov å sette frø stopper nemlig blomstringen opp. Bare husk å fjerne alle visne blomster fortløpende ellers slutter den å blomstre. Har opplevd det samme flere år, og har nå sluttet med erteblomster i krukke. Erteblomster liker ikke å tørke ut, da får de meldugg.


Det virker som de må ha røttene dypt ned i jorden for å finne riktig mengde vann, næring etc.

Det er ihvertfall min erfaring, mulig andre har noen revolusjonerende tips. Det finnes kanskje sorter som egner seg bedre for potte? For en tid siden anbefalte jeg å så erteblomster i dorullkjerner, og det har fungert denne gangen også. Plantene er blitt toppet over det andre bladparet for at de skal bli kraftigere.


Fram til nå har de fått stå inne om natten, men til helgen skal jeg plante dem ut på voksestedet. Sitter her med balkong, men uten urnene mine som jeg var så dum å flytte til Østlandet siden vi flytter nå i sommer. Dette er en lengre prosess, hvor du bør begynne innendørs i mindre drivhus eller plastpotter, og ta de utendørs når vær og temperatur tillater det. Kjøkkenhage på 1-2-3.


Det å dyrke selv eller være balkongbonde er i vinden. Det tok ei god stund før dei vaks til, endå det var fleire i kvar potte. Eg var heller ikkje nøgd med blomstermngden, men det var kasnkej min eigen feil?


Ved siden av kjøkkentrapppa hjemme sådde mor alltid erteblomster. De snodde seg opp etter tynn hyssing, som var festet til veggen. Alle var små kunstverk, men det jeg huser aller best var den friske, søte lukten. Krukker og utepotter til sommerblomster, stauder, busker og trær er utrolig dekorativt og passer på alle uteplasser.


Vi har store og små blomsterkrukker, og et. Vakker og velkjent slyngplante med mengder av langstilkete blomster i en flott fargeblanding. Egner seg både til potte og i bed.


Her får du den etterspurte og miljøvennlige oppskriften på et effektivt middel mot bladlus.

Og hjelpen finner du i kjøkkenskapet ditt. En duftende krukke fylt med hagens kanskje flotteste blomster, kan alle unne seg, selv om uteplassen bare er en liten balkong. Liljeløk passer utmerket å legge i krukker, og de kommer tilbake år etter år. I mindre krukker passer det best med lave sorter.


I store kasser og krukker passer også de høyreiste sortene. Mine erteblomster har heller aldri blitt noe syn for guder Har fulgt regelen om å ikke så dem for tidlig, kun en kort forkultur. Men de har altså blitt noen trege pingler.


Nå vurderer jeg å så dem i dype klematispotter og sette dem på planterommet. Du trenger ikke å ha en stor åker tilgjengelig for å kunne dyrke jordbær. En krukke på terrassen kan også brukes til å dyrke verdens beste dessert! I vår hage er det definitivt verken plass eller terreng til jordbæråker.


Nå kan du beskjære prydgress! De siste ukene har det virkelig blitt vår i hagen! Og da er det tid for å beskjære prydgress.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg