torsdag 27. desember 2018

Hvitpigmentert olje til eikebord

Ingen minimumsordre - Kjøp nå! Egnet til ubehandlet eller tidligere hvitpigmentert oljet tre. Mangler: eikebord Nå trenger jeg litt hjelp – At home with Nina athomewithnina.


De ble i sin tid kjøpt i ubehandlet eik, og jeg har senere satt dem inn med hvitpigmentert olje hvert år for å få en lysere farge. Bolia white pigmented wood oil brukes til pleie av hvitpigmentert , oljet tre eller der det ønskes hvitt pigment. Oljen virker vannavvisende og beskytter samtidig treet mot uttørring. Pleiemiddelet er 1 terpentinfritt og er bare utviklet av de fineste og reneste oljer.


Før behandling kan det med fordel brukes Bolia wood cleaner. Jeg kunne tenke meg å lysne den litt, og tenker at hvitpigmentert olje kunne vært noe (selv om jeg da sikkert burde ta benkeplaten på kjøkkeninnredningen også). Er det noen som har gjort dette, og kan gi meg tips til hvilken olje som er bra?


Og holder det å bare pusse overflaten litt før man oljer ? Våre heltre eikebord er oljet med naturell eller fargepigmentert olje. For å oppnå mest mulig brukervennlig overflate, bør bordet tilføres olje to til tre ganger pr. Før påføring av ny olje kan man gjerne dra forsiktig over bordet i treverkets lengderetning med et fint slipepapir (320). Stryk på olje i treets lengderetning. Jeg har tenkt litt på å bruke hvitpigmentert olje i flere omganger, og avslutte med gråpigmentert.


Har det vært oljet gjennom flere år vil det bli vanskelig å få maling eller lakk til å sitte. Er bildet av de aktuelle møbler, synes dette å være folierte og ikke heltre. Det er derfor ikke aktuelt å slipe ned til tørr ved.


Når det å olje anses som et vedvarende arbeide antar jeg det nyttes ikke hærdende olje. Ja skal platen holde seg fin, anbefaler jeg at du oljer den ganger i året første året. Platen trekker mer olje når den er ny.


Når du vedlikeholder pusser du lett over sår og merker med fint sandpapir. Så bruker du en svamp eller klut til å legge på oljen. Litt jobb,men blir veldig fint. For noen uker siden skulle jeg olje benkeplatene våre som er av eik.


Helt siden jeg oljet de for et år siden har jeg ikke vært helt fornøyd med fargen på benkeplatene. Jeg synes de var blitt for gule etter at jeg behandlet de med toppolje for benkeplater. De skulle være hvitoljet eik akkurat som gulvet vårt er. Det du kan gjøre er å pusse ned der du har oljet med finishing oil, til glansen fra den forsvinner, så kan du olje med hvitolje. Finishing oil er nok et produkt som skal gjøre det slitesterkt.


Den hvite oljen bør du bruke først uansett, pga at med en gang man har et pigment i en olje så beskytter du møblet bedre mot sollys. Mange av våre eikebord er oljet med naturell eller fargepigmentert olje. Vi har hvitpigmentert eikeparkett, og nå er det bare helt kræsj. Har ett eik-spisebor vitrineskap, sjenk, stuebord og ett tvbord i eik. Begynner å bli høvelig lei av å olje møblene nå.


Har et par år gammelt oljet gulv i naturell eik som jeg har lyst til å. Har dernest gått til innkjøp av trestjerners hvitpigmentert olje , men. Osmo hardvoksolje som er lett hvitpigmentert. Jeg ba ettertrykkelig om å få olje til heltre benkeplate av eik, og fikk kjøpt det jeg skulle ha. Jeg dro hjem å oljet min nye benkeplate og eikebord , etter to runder. Vi må ha plass til rundt bordet.


Så da blir spisestuebordet eneste som er igjen med trefarge. Og jeg har begyt å tenke på å male bordet. Men, er det dumt å male ett sånt massivt eikebord ? Det er vel ikke behandlet eller noe, jeg bruker å olje det innimellom med sånn rød møbeloljegreier. Voks vil ikke gi god nok beskyttelse.


Voks er ikke et herdende produkt, man vil derfor gradvis fjerne voks hver gang man tørker av bordet. Olje vil over tid fordampe. For å beskytte treverket best mulig, bør man olje en gang i blant, hyppigheten avhenger av bruken av bordet, og kvaliteten på oljen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg