mandag 24. september 2018

Tujahekk brun

Thujatrær for Hindring av Innsyn. Enkelt Levert Hjem til Deg. Dermed tørker planten ut og resultatet blir brune blader. Hvis ikke hele planten blir brun , kan du klippe bort det visne.


Hvis hele veksten er brun , er det nok best å grave den opp og erstatte den med en ny, sier Sandgren. Og det finnes dessverre ingen god måte å få en seks meter høy tujahekk til å bli tre meter høy. Kutter du tuja og andre vintergrønne planter tilbake til hard ve klarer de nemlig ikke å bryte nye skudd. Mange har erfart at det å sage toppen av tujahekken ikke gjorde den penere, men de sto igjen med en brun , stygg hekk. Plantet, la duk og bark på samme måten som jeg gjorde da vi plantet den gammle hekken.


Har også vannet noen ganger etter planting men ikke så mye for det har regnet endel. Nå er alle tujaene brune nederst og oppover, men fine og grønne øverst. Kan dette være tørke? Bruk et vanningsanlegg, helst en dryppslange med automatisk timer og fuktighetsmåler.


Tujahekk brun

Les garantibeskrivelsen nøye. Ved planting nærme trafikert vei som saltes på vinteren kan saltet skade planten. Planten er heller ikke veldig glad i gress og ugress. Den er alt for bred – også inn på vår tomt og jeg skulle så gjerne klippet mye av den for å gjøre den smalere. Under det ytterste grønne er den imidlertid brun – og jeg er redd den ikke kommer til å skyte noen nye skudd om jeg klipper så mye jeg har lyst til.


Vi leverer kvalitetsprodukter til lave priser! Plantinavia yter en virkelig god service til sine. Er de først blitt helt brune, kan du bare glemme dem. Husker naboen også plantede styk siste år og den blev brune med en gang.


Tujahekk brun

Med gode forhold kan den bli opptil meter. En forvokst tujahekk kan lett føre til nabokrangel. Det som er skjerming for den ene, er skygge for den andre. Tørkeskader Det sier seg selv at en så stor plante må ha store røtter. Skal en fjerne en veletablert tujahekk , må en regne med å bruke gravemaskin.


Husk at planteavstanden til en tujahekk er én kilometer. For mye tuja - Absolutt! Anders Nordrum ved Gjennestad gartnerskole, som mener nordmenn har forspist seg på tuja.


Men at tujaen er blitt såpass dårlig likt, skyldes ikke at det er en dårlig plante, fortsetter han. Det kan være flere årsaker til at dette har skjedd. Dette er grunnen til at det er viktig at rotklumpen er skikkelig våt ved planting og at det vannes jevnlig i begynnelsen. Noen ganger er det bare en og annen plante innimellom som blir brun.


Forstå oss rett: Hvis du absolutt vil ha tujahekk og synes det er pent og praktisk, så plant tujahekk. Her hadde det kanskje holdt med bare gjerdet? Husk bare på: Ikke vær så gjerrig når du handler – de aller fleste tujahekker ser nemlig ut som om eieren ikke har hatt råd til å kjøpe nok planter. Jeg har noen spørsmål om beskjæring av tujahekk som er ganske tett og fin og som er ca meter høy. Har en tujahekk som skal beskjæres, fikk høre at jeg kan gjøre dette nå, men jeg er redd den kan bli brun , jeg tenker på den skarpe vårsolen.


Glad om noen har erfaring på dette, for jeg har også hørt man bør beskjære om høsten og dekke til topper med striesekker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg