tirsdag 30. juni 2015

Male vegg eller lister først

Når du skal male vegger , fotlister og lister rundt dører og vinduer, er det ofte enklest å male listene først. Det er nemlig lettere å dekke de glatte listene med maskeringsteip, enn det er å dekke veggene. Det er også enklere å fjerne teipen fra blank maling uten at malingen følger med. Her er de viktigste momentene du ikke må glemme når du skal male en vegg eller et møbel!


Riktig rekkefølge ved maling - Maling - ifi. Nettstedet benytter cookies (også betegnet som informasjonskapsler) som kan brukes av oss og våre partnere til å huske innstillingene dine, til statistikk og til å vise målrettede annonser til deg. Les Mer Jeg aksepterer!


Det forutsetter vel at vegg og lister males med samme maling og farge, sixx? I alle fall gjør jeg det slik bare når jeg bruker samme farge) Om jeg maler listene i en annen farge enn veggen maler jeg alltid veggen først , venter til den er helt tørr, maskerer og maler listene. Male lister eller vegg først 02.


Lucas Men hvis du slår av ( eller skrur ned) varmen, og holder en temperatur på cirka grader, flyter malingen penere sammen. Skal jeg først grunne veggen , så grunne listene, så male veggen og så male. En vegg som skal pusses opp, trenger nødvendigvis ikke å være malerens drøm, ny og slett i overflaten. Hvis en ønsker et litt shabby sjarmerende eller røft uttrykk, går det fint an å male på røffe underlag, mener Tina.


Blant annet å lage en todelt vegg , med for eksempel en mørkere farge på den nedre delen og en lysere oppe. Marker med en god maskeringsteip og gjør jobben med en rull. Lister , spesielt gulv- og dørlister, har en tendens til å bli støvete eller flekkete på en helt annen måte enn vegger , så det kan også lønne seg å velge en blank maling, eller en malingstype som er enkel å vaske. Pass på at du velger en malingstype som er utviklet med tanke på å takle fingerfett.


Har tidligere brukt kaffe latte i gangen (der skal vi også male på nytt) og en kald hvit farge i stua (et kort navn - kai eller kia eller tai eller noe sånt). Jeg tok på meg jobben med å male entre i den nye leiligheten. Trodde jeg hadde god kontroll på dette da jeg har malt vegger før. Problemet med denne jobben, noe jeg innså i etterkant er at taket ikke har lister. Jeg la opp maskeringsteip, men fra taket og ned.


Noe jeg fant ut i etterkant var ikke særlig lurt. Slipestøvet tørkes bort med en tørr mikrofiberklut. Ubehandlede lister bør også påføres heftgrunn og kvistlakk eller en grunning for sperring og isolering.


Sistnevnte er en grunning som også har kvistlakkens sperrende egenskaper. For å unngå søl på vegg og tak, er maskeringstape et godt hjelpemiddel. Vi har også ett komplett reservedel og tilbehør sortiment. Spar tid og penger på neste hotellreservasjon.


Norges ledende innen handel med bo- og byggevarer. På en kontrastvegg kan gjerne gulvlisten males i en matchende farge som veggen. Tips ved fargesetting av listverk. Det kan være vanskelig å velge farge på listverket - og ofte ender man opp med hvitmalte lister.


Male vegg eller lister først

Hvite lister kan være riktig mange steder, men ofte er det vel så fint å la listverket matche veggen. Slik maler du en vegg : Rydd og støvsug rommet så det ikke står noe veien for deg når du skal male. Vask veggen med Spesialvask før maling, og la den tørke på veggen.


Masker rundt lister , lufteluker og stikkontakter så slipper du søl. Legg ut dekkfilt eller dekkpapp, så du unngår søl på gulvet. Vevd tekstiltapet med innslag av jute, sjøgresstapet og lintapet må grunnes med Nordsjö Original Sperrehvit for å unngå at de krymper. Deretter følger du instruksjonene for maling av vegger under.


Jeg pleier å presse kosten mot veggen slik at den ligger litt i spenn, da er det lettere å få det fint og nøyaktig inntil listene. Hvis du skal male hvitt anbefaler jeg bomullsfarge, det er standardfarge på lister og karmer. Sørg for at pappen festes godt slik at den ikke kan skli mens du maler.


Dekslene til stikkontaktene fjerner du enkelt ved hjelp av en vanlig skrutrekker. Husk å bryte strømmen først. Det kan nemlig bli dyrt å male hele rommet før du sjekker hvordan fargen egentlig ser ut på din vegg. Jeg vil absolutt anbefale å male et liten prøveområde av veggen først , og se hvordan denne fargen ser ut, og hvordan den fungerer i nettopp det rommet, sier Sørli.


Ikke begynn i hjørnet. Disse er utmerket når du skal male inntil lister og vegger , samt ved maling av vinduer og sprosser, forklarer Westman. Bruk gjerne maskeringsblad istedenfor teip, så går jobben fortere. På tidligere malte vegger passer det fint å bruke interiør PVA-maling med glans 0 sier malermester Idar Sypriansen. For å slippe å kjøpe inn for mye eller for lite maling, bør du finne ut hvor mye maling du trenger til rommet du skal male.


For å finne ut det, må du finne ut hvor store flatene som skal males er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg