tirsdag 21. juli 2015

Tjæralin erfaringer

På grunn av trekjæren holder den litt dårligere på farven så hvis du bor ved sjøen kan du se forskjell etter en del år. Futura ser fortsatt ny ut. Hvor stor forskjell dette innebærer er jeg ikke usikker på men det kan hende dette er marginalt).


Vi vurderer fargen Gammelbrun eller Nøttebrun. Det er ikke nødvendig å grunne først. Dette skjedde også hos min far og en arbeidskollega. Naboen kjøpte maling hos Coop som kostet 379kr spannet og den sitter som et skudd. Og at dei påstår at det var drit og impregnering som gjorde at det slapp er talentløse.


Kommer aldri til å kjøpe tjæralin igjen. Den har en høy glans og gir en fantastisk glød. Produktet er svært godt egnet for både nye og gamle trefasader. Hos meg er også problemet størst det sol og regn ikke får skikkelig tak.


Tjæralin erfaringer

For min del (basert på bitter erfaring) er jeg superskeptisk til alt som inneholder linolje og som skal på yttervegg. Tretjære oksyderer ikke. Maling sprekker ikke opp pga tretjære eller linolje. Tyrilin er så vidt jeg vet interørbeis.


Jeg ville ikke hatt noen av delene på veggen. Vi stod overfor samme valget på vår hytte og valgte ordinær oljebeis fra Butinox som ikke krever. Du velger hva du vil, ogjeg ville som sagt rådet deg til å vlge vekk tjæralin. Velg fargekart og fyll inn leveringsadresse. Reviews Very nice and can be applied on my hives with no problem.


Tjæralin erfaringer

Tjæremengden er nøye. Det kan være vanskelig å finne ut. Finner du det, er det nok Tyrillin. Den inneholder knapt tjære (og linolje for den saks skyld).


Se etter tjæreblødninger på veggen. Kjenner du tjærelukt? Den fås i fargene Låvebrun og Gårdsrød. Ellers holder jeg selv på Tix-Ett fra Nordsjö og Mester Oljebeis fra Steen-Hansen, kanskje særlig den siste.


Mye flass, malingen sitter ikke og ser hauggammal ut. Tung å arbeide me renner av penselen, søler. Følelse i forhold til beskyttelse av treverket? Jeg skal male huset og har forhørt meg i malebutikk og lest endel på nettet.


Vedlikeholdsintervall , holdbarhet? Espegard bruntjære, kg. Klassisk brun tretjære.


Tjæralin erfaringer

De vil finne tusen unnskyldninger for hvorfor du skal la være å male med linoljemaling, og heller anbefale deg å benytte moderne produkter. I år er historien en helt annen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg