torsdag 21. februar 2019

Selvvanningspotter lage selv

Selvvanningspotter lage selv

Tilbud NOK 14Førpris:. Hvordan lage selvvanningskrukker selv Jeg har mange glasserte keramikkurner i ulike størrelser som jeg skal gjøre om til selvvanningskrukker i år. For å få til det trenger man et vannreservoar som passer i krukken. Men utrolig praktisk å slippe å vanne så ofte!


Spirea fikk i år et sett med store selvvanningspotter fra Krifon – som har perfekt størrelse til å bruke til tomatplantene våre. Med undervanningspotter kan spirene forsyne seg med det vannet de trenger, og de vil klare seg selv når du drar på påskeferie. Jeg har blitt oppfordret til å lage et årshjul på bloggen med tips om når man skal starte med ulike såprosjekter og når det forventes å få høsting.


Denne posten er den tredje i sirkelen. Selvvanningspotter i flere farger, modeller og størrelser. Uten at planten drukner av regnvann eller overvanning. Pottene er dessuten svært pene å se til, disse pottene vil vare i åresvis ved riktig bruk. Jeg ser at det er aktivitet på utefronten for tiden, for dette innlegget fra den gang er noe av det jeg har mest treff på for tiden!


Vannet rundt bunnen av potten er etter en regnskyll, den lekker ikke) Derfor tenkte jeg like godt å legge dette inn på nytt, med litt ekstra. Her trenger du ikke passe på vanning ofte. Perfekt for dyrking av det meste. Vi har tilført noen spennende detaljer og nye farger. Grow-in selvvanningspottene er laget av et unikt materiale som regulerer vanntilførselen til plantene, slik at du ikke trenger å vanne så ofte.


La planten drikke selv ! Et stykke tøy av bomull fungerer bra som veke. Riv opp en gammel t- skjorte el. Tre tøystykket gjennom hullene i potta slik at det dingler ned i vannmagasinet. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe selvvanningspotter , men har ordnet en løsning selv som funker, mener jeg. En gjør-det- selv selvvanningspotte.


Mester Grønn har utviklet grow-in selvvanningspotte. Grow-in er en smart og dekorativ selvvanningspotte som forlenger plantenes. Botanium er en krukke i elegant design som tar vare på innendørsplantene for deg.


Len deg tilbake og følg med på krydderurter, chili eller tomatplanter gro til. Pottene kommer med et vekesystem som trekker vann og næring opp fra bunnresservoaret i selvvanningspotten. Her er utgangspunktet, liters bakk som det tidligere sto agurker og tomater i. Vi hadde leca kuler i bunnen tidligere, derfor rekka med hull langs bunnen. Ikke alle er like flinke til å huske å vanne plantene sine.


Selvvanningspotter lage selv

For dem som reiser mye kan det være ekstra vanskelig å holde plantene friske og fine. Og så har vi brukt litt tid på å lage selvvanningspotter i dag. En rund og en firkantet.


Den runde ble helt ferdig! Maling skal den få når vi skal male rekkverket. De er laget av murbøtter, to oppi hverandre. Slisser lages i den ene bøtten.


I den firkantede har vi tre slisser, i den runde har vi fire. For år siden hadde jeg store problemer i drivhuset med å vanne tomat- og agurkplantene. Så i fjor lagde jeg mine egne selvvanningspotter. Slike kasser kan nemlig passe seg selv med vann i opptil ei. En bruker vel neppe lecakuler i selvvanningskasser?


Jeg har aldri hatt noe drenering i mine utendørs selvvanningspotter , og blomstene. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke leverer treomrammingen - denne er ment som eksempel på hva man relativt lett kan lage selv ). Vi har fått noen kjempefine selvvanningspotter av merket Lechuza fra Krifon, som er en norsk leverandør av krukker, hagemøbler og interiørartikler. Pottene vi prøver ut heter Lechuza-Puro Color 2 og har en diameter på cm.


Selvvanningspotter lage selv

De passer fint til å plante urter som basilikum, eller for eksempel små potteplanter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg